SAMTALE-TERAPI / MINDFULNESS / KOGNITIV MINDFULNESS

KOGNITIV MINDFULNESS
- Bevidst nærværstræning
 
Hvad er mindfulness og kognitiv terapi?

Grundlæggende er mindfulness træning af din opmærksomhed.
Opmærksomheden rettes imod mange forskellige dele af tilværelsen – vejrtrækningen, lyde og synsindtryk – men ikke mindst tanker og kropslige indtryk. Dermed får du større indblik i dine egne vaner og reaktionsmønstre.
Du træner altså brugen af dine sanser, som grundlag for en mere intens oplevelse af hvert øjeblik.
Du lærer at blive mere nærværende og rummelig, men også at sætte grænser.

Med mindfulness-træningen bliver du bedre til at passe på dig selv og du opøver og styrker en sund relation til omgivelserne og dine medmennesker.
Du opnår også en større anerkendelse af de vilkår, der er forbundet med det at leve.

Forløbet afvikles i en atmosfære af ro, hvor vi dropper krav, vurderinger og forventninger. I stedet er dagsordenen opdagelse, nysgerrighed og nye erfaringer.

Kognitiv terapi er især arbejde med tanker og løsning af problemfyldte situationer og relationer.
Forløbet er et træningsforløb – ikke et terapiforløb. Derfor er de kognitive elementer sat ind som hjælp til, at du stadig bliver mere bevidst om, hvordan du reagerer i situationer, ud fra hvad du tænker og mærker i kroppen. På den måde kan du handle mere hensigtsmæssigt.
Du bliver også hjulpet til at se og justere på, hvad der nærer dig og tærer dig i hverdagen og hjulpet til, hvordan de nødvendige ændringer kan passes ind i dit liv.
 
 
 
 
 
MINDFULNESS PÅ HOLD
 
  
 
 
- MEN ET FANTASTISK BID -
AF SELVESTE JON KABAT-ZINN